Site Counter johan en patries op reis: Maandag 26 t/m donderdag 29 november - Rio de Janeiro

donderdag, november 29, 2007

Maandag 26 t/m donderdag 29 november - Rio de Janeiro

Bijna een hele week, zon, zee, strand en plezier en dat eind november. Dat is pas echt vakantie vieren, na alle prachtige dingen die we gezien hebben is het heerlijk om een paar dagen bij te komen van al dat moois en te relaxen. Beetje slenteren over de boulevard van Copacabana en het geinige straatwerk bewonderen. Beetje zonnen en levend verbranden (als we naar elkaar kijken hebben we steeds het deuntje van de pink panther in ons hoofd), beetje zout op de muggebeten om de jeuk te stillen (de muggen vonden mij in Iguazu en Iberá wel een smakelijk hapje) en een beetje cocktails drinken op een terras.

grootste mozaïek ter wereld, de straten liggen er vol mee

vamos a la praia...

at the copa copacabanaaaa

En natuurlijk hangen we ook ontzettend de toerist uit. Zo bezoeken we verder nog de botanische tuinen (klinkt veel suffer dan het was), de dierentuin (vooral heel veel vogels hier, zelfs een condor, en bijv. maar 1 leeuw, 1 olifant en 1 giraffe, maar ze waren er), en natuurlijk de beroemde Suikerbrood Berg.

heel veel hoogbouw in Rio

Met een cablecar (enorme skilift maar dan zonder de sneeuw en op havaianas ipv skischoenen) ga je in 2 etappes omhoog. Op de 1e berg tijdens de tussenstop zien we dan eindelijk waar al die helikopters vandaan komen. Hier is het platform vanwaar ze vertrekken voor een vlucht over de stad en, uiteraard, een rondje om het beeld. Beetje prijzig dus we dat doen we maar niet. Bovenop de Pao de Açucar kijken we weer over de stad uit, over het strand (her name was Lola) en naar het beeld van Cristo Redentor.

gauw weer naar het strand

what a view!

En natuurlijk geven we als toerist bakken met geld uit. Van het geld dat we besparen op een hotel voor de laatste paar dagen, blijft haast niks meer over. Maar Rio is zo en zo een dure stad. Argentinië was ook net wat duurder dan de landen die we vorig jaar en het jaar daarvoor hebben bezocht. En je kan nou eenmaal niet zonder souveniers thuiskomen of met een ouwe bikini op de Copacabana gaan liggen ;). Gelukkig hadden we niet zoveel bagage op de heenreis, zodat alles nog keurig in de rugtassen past en het niet te zwaar is. Overgewicht hebben we toch wel, maar dan in de vorm van zadeltassen en zwembandjes.

In Argentinië was het grappig dat de mensen in Buenos Aires op straat allemaal handsfree bellen, lopende weg. Dat iedereen dan mee kan luisteren doet ze niks. Ook vormen ze een keurige rij bij het wachten op de bus (in Rio ook), als het heel druk is gaat de rij zo de straat uit en de hoek om. Zodat je als toerist zoiets hebt van, wat verkopen ze daar? Vinden we het in Nederland handiger om de kinderen thuis te laten als je uiteten gaat, hier neem je ze gewoon mee - zelfs als je pas om 22.30 uur een hapje gaat eten. Mannen omhelzen en zoenen andere mannen als ze elkaar begroeten en een voetbaldwedstrijdje is een dagje uit voor het hele gezin. Al die eigenaardigheidjes zullen we wel missen!

Straks gaan we de bikini en zwembroek verwisselen voor een lange broek en een vest en een taxi nemen naar het vliegveld. Om 23.00 uur vanavond (Nederlandse tijd) vliegen we naar Madrid en vandaar uit naar Amsterdam. Als alles meezit zijn we dan morgenmiddag ± 15.15 uur weer in ons koude kikkerlandje met een heleboel warme herinneringen.

3 Comments:

At oktober 11, 2008, Anonymous Anoniem said...

dit is een testje

groeten Jannig

2e test

At oktober 11, 2008, Anonymous Anoniem said...